tisdag 9 december 2008

En annorlunda skolredovisning

Den här historien som jag nu ska återge, utspelar sig någon gång i början av 80-talet, när jag fortfarande gick i grundskolan. Inte nog med att historien i sig är märklig, utan det kändes också märkligt att jag drömde om vänner och bekanta, som jag hade för såpas många år sedan, och som jag inte pratat med på väldigt länge.
Det måste vara ungefär 5 år sedan jag drömde den här historien. Trots detta, så minns jag den fortfarande väldigt väl.
Jag drömde att jag hade övernattat hos, en av mina då bästa kompisar, som heter Johan.
Johan stod och duschade och jag gjorde honom sällskap inne i badrummet.
Vi pratade med varandra medan han duschade. Johan berättade för mig, att han kände stor oro och vånda inför en redovisning, som han skulle hålla inför hela vår skolklass.
Jag försökte lugna honom genom att ge honom uppmuntrande ord, och att säga i stil med, ”det här fixar du”. Dessutom lovade jag Johan att göra allt vad jag kunde, för att underlätta hans förberedelser inför redovisningen.
Det han skulle stå och berätta om inför hela klassen var, sina vita tubsockor.
Jag sa till Johan, att vi fick försöka leta fram ett par av de allra vitaste sockorna han hade ur hans klädesgarderob, och efter att han hade duschat klart så gick vi till garderoben, där hans strumpor förvarades, för att göra detta.
I samma rum som garderoben fanns, fanns också en overheadmaskin och en vit duk på väggen för visning av overheadbilder.
Vi letade efter de allra vitaste sockor vi kunde hitta, men för att vara på den absolut säkraste sidan att de skulle vara tillräckligt vita, lade vi upp sockorna på overheadmaskinen för att närmare kunna jämföra resultaten, på den vita duken.
Efter en stund hittade vi ett par riktigt vita tubsockor som Johan kunde använda sig av i sin redovisning.
Hur redovisningen gick, förtäljer tyvärr inte historien. :-)
//TL

Inga kommentarer: